A farsang
A farsang hossza évről-évre változik, mivel
zárónapja a húsvét időpontjához kötődik. Vízkereszttől (január 6.) a húsvétot megelőző 40 napos
nagyböjt kezdetéig, azaz hamvazószerdáig tart. Farsang a
tavaszvárás pogánykori, igen változatos képet
mutató ünnepeiből nőtt ki, gyakorlatilag a zajos mulatozás, a tréfacsinálás, bolondozás, eszem-iszom és az advent
lezárulásával, a párkeresés, udvarlás időszaka. Magyarországon a farsangi
szokások a középkorban honosodtak meg, és számos idegen nép hatása
érvényesült bennük. A városi polgárság elsősorban a német hagyományokat vette
át (erre utal az elnevezés is az olasz "carneval"
helyett), míg az arisztokrácia körében az itáliai és francia szokások
terjedtek inkább el. De fellelhetők pogány germán vagy éppen ókori görög,
római motívumok is.
Maga a szó német eredetű, "faseln"
jelentése fecsegni.
Ebben az időszakában már az ókori Rómában is rendeztek álarcos
felvonulásokat, zenés táncmulatságokat, úgynevezett Saturnalia
ünnepet, a téltemetés-tavaszvárás jegyében. A
mulatságok egy álló hétig tartottak, a szegényeket megvendégelték, a
családtagok ajándékokat adtak egymásnak. Ilyenkor rendezték a kedvelt
gladiátor viadalokat is. Latin nyelvterületen a 'carneval' szó a farsang
megfelelője, jelentése a hús elhagyása. Más magyarázatok szerint azt a díszes
szekeret nevezték carrus navalisnak,
amelyet egykoron vidám, álarcos menet tolt végig Róma utcáin, innen a
karnevál elnevezés.

Maszkos
alakoskodások
Magyarországon már Mátyás korában
divatban voltak bizonyos itáliai mintákat követő álarcos mulatságok, sőt II.
Lajos udvarában harci játékokat is rendeztek. Az egyház kezdetben rossz
szemmel nézte a fékevesztett mulatozást, az ördög művének tartotta és üldözte
is. Temesvári Pelbárt ferences szerzetes 1502-ben
született prédikációjában a következőképp ír: " Ó jaj, ezekben a napokban hány keresztény ember fordul a kegyelem
világosságából a sötétség cselekedeteihez, vagyis a torkossághoz, az
iszákossághoz, a bujálkodáshoz. Az efféle emberek a farsangban az istenüknek
választják az ördögöt, amit álarcos mulatsággal, fajtalan énekekkel dicsőitenek megvetvén a Krisztust."
Dacára az egyházi tiltakozásnak, a farsang időszakának
megünneplését nem tudták visszaszorítani. Annak ősi, pogány gyökerei, melyek
szoros kapcsolatban állnak a termékenység, bőség varázslással, a tél elmúlta
felett érzett örömmel,a tavasz beköszöntét siettetni szándékozó rítusokkal erősen éltek a nép hagyományaiban.
Farsang ünnepéhez kötődik Magyarországon a népi színjátszás kialakulása. A különféle maszkos alakoskodásokból nőttek aztán ki a
különféle dramatikus játékok, amelyekben tipikus alakokat személyesítettek
meg. Ilyenek voltak a cigány, a betyár, a koldus, a vándorárus, a
menyasszony, vőlegény. Kedvelt volt a férfi-női szerep- és ruhacsere.
Szívesen alkalmaztak állatmaszkokat is, gyakran feltűnik a játékokban a
kecske, a ló, a medve.
Már a XVI. századtól vannak adataink az egyik
legnépszerűbb alakoskodó játékról, az ún. Cibere vajda - Konc király
párviadaláról. Az egyik szereplő a böjti ételeket (cibere), a másik a
húsételt személyesíti meg, az ő viszálykodásukról szól a játék.
A legismertebb alakoskodó szokás magyar
nyelvterületen a mohácsi busójárás. A délszláv erdetű sokácok faálarcos felvonulásairól már a XIX.
századból vannak feljegyzések, bár ezek általában a vigadalom botrányos
részleteit emelik ki. Mivel az álarcok a szereplőknek inkognitót
biztosítottak, viszonylag gyakran került sor verekedésre,
nők molesztálására, ami ellen a felháborodott közvélemény a hatóságok
segítségét követelte. A XX. század folyamán aztán ezt az izgalmas ünnepet
sikerült mederbe terelni, és ekkor terjedt el a busójárás elnevezés is, a
sokácok ezt a farsangot záró eseményt Poklada 'átöltözés,
átváltozás' néven említik.

Busómaszkok-Néprajzi Múzeum anyaga
Falufeljáró menet
Gyakorlatilag a nagyobb falvakban tartott álarcos, jelmezes felvonulások,
melyeket legtöbbször a farsang utolsó napjaiban, azaz farsang farkán rendeztek. A
menetben ott haladtak a tipikus figurák (cigány, koldus, betyár,
vándorkereskedő, borbély...), időnként megálltak és
rögtönzött tréfás jeleneteket adtak elő. Gyakran szerepelt a menetben egy
álmenyasszony illetve álvőlegény is, és különösen, ha abban az időben nem
tartottak valódi lakodalmat a faluban, tréfás esküvőt rendeztek nekik. Hogy a
móka még nagyobb legyen, gyakorta a férfi-női szerepeket felcserélték, vagy a
női szerepeket is férfiak alakították. A felvonulókat általában muzsikusok is
kísérték.
A Felvidéken szlovák mintára terjedt el az
ún. bakkuszjárás (Bacchus római boristen nevéből), melynek során kecskebőrbe
bújt álarcos alakok ijesztgették a lányokat, megtréfálták a falubelieket.
Egyes vidékeken népszerűek voltak az álbírósági- tárgyalások, melyeken a
vádlottakat bábuk helyettesítették, vagy éppenséggel állatokat ítéltek el.
Természetesen ezek tréfás szokások voltak, nem pedig kegyetlenkedések.
Gyakori volt a téltemetés vagy farsangtemetés
dramatikus megjelenítése is. A telet általában szalmabáb személyesítette
meg, de lehetett csúf öregasszonyt ábrázoló rongybábu is. Ezeket aztán
általában elégették, vagy betemették a hóba.

Bálok, táncmulatságok
A karácsonyi időszak elmúltával, a
mezőgazdasági munkák megkezdése előtt, a telet záró időszakban sokfelé
rendeztek bálokat, táncmulatságokat a falvakban, illetve a nagypolgárság és
az arisztokrácia a városokban. Vidéken általában a kocsma vagy a fonó volt a
színtere ezeknek az eseményeknek. A különféle
szakmák, céhek báljai mellett megtalálhatók az asszonyok, sőt a gyermekek
báljai is. Népszerűek voltak a batyusbálok, ezekre a résztvevők
vitték az ételeket, jellemzően kalácsot, süteményt és általában baromfihúsból
készült fogásokat. A farsangi báloknak mind a paraszti életben, mind pedig a
városi nagypolgárság körében komoly hagyományai voltak. Magyarázata ennek,
hogy az eladó lányokat illetve a házasulandó fiatalembereket ezeken az eseményeken vezették be úgymond a társaságba,
tehát a párválasztásban, társasági életben volt fontos szerepük. A legtöbb
lakodalmat is ebben az időszakban tartották faluhelyen.

Farsangi köszöntők
Adománygyűjtő
szokás, általában a gyermekek, ritkábban a fiatal férfiak vagy házas emberek
jártak házról-házra. A szokásról már a XVII. századból rendelkezünk
feljegyzésekkel. Néhol a tanító vagy a falusi pap jövedelmét egészítette ki
az adomány. A köszöntők jókívánságokat mondanak a háziaknak, cserébe
szalonnát, tojást, zsírt kaptak.

A farsang más népeknél
Velencében már István napján (december 26.), Spanyolországban pedig Sebestyén-napkor (január 20.) kezdődik a farsang. Rómában
csakis a hamvazó szerdát megelőző 11 napot mondják farsangnak
illetve karneválnak.
A farsang hazája Itália, a római birodalom Saturnália ünnepei. Ma a leghíresebb a Velencei karnevál,
misztikus maszkjaival idegenforgalmi látványosság.

|
|

|
Alakok a világhírű
velencei karneválról
|

Belgiumban a Gille-ek vonulnak
fel
Párizsban a boeuf gras-t
(kövér ökör) álarcosok vezetik körül a városban, s ezzel fejezik be a farsang
ünnepét.

|
|

|
A "kövér
ökör" Párizs utcáin
|
|
Farsang Párizsban
|
Németországbana maskarás bálok közül kiemelkedik a
farsangi időszak utolsó keddjén rendezett ún. Narrenfest,
azaz bolondok keddje. Szintén német nyelvterületen dívó szokás a Weibermühle (csodamalom). A történet szerint a fiatal
férfi csúf öregasszonyt vesz feleségül, a molnár kellő jutalom ellenében
fiatal lánnyá "őrli vissza" az öregasszonyt.

Weibermühle, a csodamalom

Öregasszony maszk
Manapság a leghíresebb a riói karnevál, mely hatalmas díszes felvonulás feldíszített kocsikkal,
melyeken a szambaiskolák képviselői ropják a
táncot.
|